L'avi i el net que es van fer rics venent melmelades al rei: així va començar Helios
El grup empresarial de Valladolid té més de 600 treballadors i factura prop de 270 milions d'euros
BarcelonaA l'Antiga Grècia explicaven que, cada matí, Hèlios s'enfilava al seu carruatge resplendent, esperonava els quatre cavalls i s'enlairava cel enllà. El seu encàrrec era sempre el mateix: fer la volta al món per passejar-hi l'aurèola daurada que duia per corona. A casa hi deixava el seu fill, Faetont, que presumia de tenir la personificació del Sol com a pare. A Valladolid, el 1901, qui sortia ben d'hora de casa era Alejandrino Pérez. Tot i no tenir carro, s'afanyava a arribar a la botiga per preparar-hi els bombons, les melmelades i les confitures que vendria durant tot el dia. A casa s'hi quedava el seu net, Gaspar, ben cofoi que el seu avi fos el propietari de la reputada confiteria El Sol. D'aquell negoci en va sortir un producte que, encara avui, és ben present als esmorzars i berenars de molts catalans: la melmelada Helios.
Actualment, el Grup Helios té més de 600 treballadors i factura prop de 270 milions d'euros. "El secret de l'èxit no l'amaguen pas: a través de la publicitat fan gala de valors com l'origen, el cultiu local, la tradició i la naturalitat", explica Neus Soler, professora experta en màrqueting de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Darrere els pots de vidre de la marca val·lisoletana hi ha la història de l'Alejandrino i els seus descendents, que avui encara són al capdavant de l'empresa representant la cinquena generació de la nissaga familiar de mestres confiters.
A principis del segle XX, els dolços que l'Alejandrino venia a la confiteria El Sol van tornar-se molt populars a Valladolid. Quan en Gaspar es va fer gran, va incorporar-se a l'obrador. Junts van conduir els primers anys d'un negoci carregat d'èxits i que no va trigar gaire a arribar a orelles de la Casa del Rei. Al cap de poc temps es van convertir en proveïdors reials habituals: els mateixos dolços que El Sol venia als veïns de Valladolid també satisfeien el paladar dels monarques espanyols. El 1936, uns mesos abans de l'esclat de la Guerra Civil, la família Pérez va obrir dos nous establiments a la mateixa ciutat castellana: El Val i Helios. Del segon, que vol dir Sol en grec, en va sortir la marca registrada que avui omple els lineals de melmelades i confitures dels supermercats.
"És un producte molt alineat amb els valors que el consumidor demana actualment: que sigui un producte natural i, per tant, saludable, sostenible i de proximitat", recalca Solé per justificar la pervivència d'Helios gairebé 125 anys després del primer potet. Després de la guerra i durant el franquisme, la marca va continuar creixent. El 1959, la producció d'Helios va traslladar-se a una flamant fàbrica al municipi d'Arroyo de la Encomienda, a tocar de Valladolid. A la dècada del 1970 van ampliar-la. Avui la companyia continua tenint la seu en aquest emplaçament i les seves instal·lacions ja tenen més de 40.000 metres quadrats de superfície. Amb l'impuls que li va donar el trasllat a la nova nau, la renovació de la maquinària i el bon context econòmic de l'època, els anys 80 es van convertir en un caramel per al grup.
Durant aquells anys, la marca va renovar també el logotip i va esmerçar-se a ser present als mitjans de comunicació i a la televisió. També va centrar esforços, concretament, en el patrocini d'equips de competicions esportives. Entre 1979 i 1981, per exemple, Helios es va convertir en copatrocinador de l'equip ciclista Zor. Durant dotze anys, del 1983 al 1994, el seu logo també va aparèixer a les samarretes del Real Valladolid Club de Fútbol i a totes les fotografies quan el conjunt pucela va aixecar el trofeu de campió de Lliga el 1984. "En l'estratègia comunicativa també destaquen l'aposta per la sostenibilitat, utilitzant envasos de vidre, un procés eficient de producció i mantenir un cultiu local", apunta l'experta.
Amb el pas dels anys i dels Pérez, Helios també ha anat escampant-se per tot el món. Té una planta de processament de fruita a Navarra i quatre centres productius repartits entre Valladolid, Navarra i Huelva. Tanmateix, els pots de melmelada no es venen només a Espanya: Helios també té dues plantes a Alemanya i una altra al Marroc, a més d'oficines comercials a la Catalunya del Nord i a Anglaterra. De les seves cadenes de producció en surten els productes d'Helios, però també d'altres marques del grup com Bebé, Eva, Mühlhäuser i Filito.
- 1901<p class="ql-align-justify">Alejandrino Pérez agafa les regnes de la confiteria El Sol, a Valladolid. </p><p><br></p>
- 1936<p class="ql-align-justify">Amb el seu nét Gaspar, obren dos nous establiments i registren la marca Helios.</p><p><br></p>
- 1959<p class="ql-align-justify">La companyia estrena una nova fàbrica i modernitza els seus processos de producció.</p><p><br></p>
- 1984<p class="ql-align-justify">Impulsat per una exitosa campanya publicitària, Helios es consolida i entra a nous països</p><p><br></p>
- 2023<p>El grup Helios factura prop de 270 milions ;euros i té 600 treballadors.</p>