Eureka!

La història de l'inquiet sabater mallorquí que va plantar la llavor de Camper

L'empresa es va expandir sobretot als anys setanta, però té les arrels al segle XIX

Vinyes, oliveres, ametllers, arbres fruiters i molts tallers d'artesans fent sabates sense parar. Aquest era el paisatge que omplia la ciutat d'Inca, a Mallorca, ara fa uns 150 anys. El 1877 pels carrers d'aquest municipi hi caminava l'Antoni Fluxà. El coneixien amb el sobrenom d'El Mestre. De petit s'havia amarat de la tradició sabatera de la zona i s'havia aconseguit fer un lloc dins la professió. Des del seu taller, havia sentit a parlar d'uns mètodes innovadors de fabricació de calçat que estaven revolucionant el sector a Anglaterra i no s'ho va pensar dues vegades: va pujar a un vaixell i va anar a conèixer-los de primera mà. Quan va tornar, va ensenyar a la resta d'agremiats de l'illa les flamants màquines que omplien els tallers britànics i que eren capaces de treballar el cuir amb una gran precisió.

Aquest viatge i la passió d'Antoni Fluxà són el preludi d'un dels imperis sabaters més importants que s'han obert camí al mercat internacional des dels Països Catalans. L'obsessió per al calçat va quedar impresa a l'ADN de la família i, unes quantes dècades més tard, va rebrotar de la mà de Lorenzo Fluxà, el net d'El Mestre. Va ser ell qui va fundar la marca mallorquina Camper. El 2024 l'empresa va facturar 240 milions d'euros, tenia 350 establiments propis i donava feina a unes mil persones. Malgrat el pas dels anys, al capdavant hi continua havent la família Fluxà, que controla el 100% de la societat Forch Med, propietària del 65% de Camper. El percentatge restant està en mans de dos grups, vinculats també a altres branques familiars dels Fluxà.

Cargando
No hay anuncios

De taller a multinacional

Del viatge de 1877 Antoni Fluxà en va tornar amb una màquina de cosir, la va instal·lar al taller i es va convertir en el primer fabricant industrial de calçat de Mallorca. El 1928 el seu fill va agafar les regnes del negoci. Es va centrar a escollir matèries primeres d'alta qualitat i el seu nom va començar a ressonar a la península. Ara bé, no va ser fins que la tercera generació va agafar el timó que el negoci va fer passes de gegant. "El 1975, després de la dictadura, hi havia una sensació de llibertat aclaparadora i tothom tenia set de creativitat: estàvem passant del blanc i negre al color", apunta la companyia. En aquest context, Lorenzo Fluxà va llançar Camper. "Era una marca fàcil de portar, però difícil de definir", reconeix avui l'empresa. El primer model es va dir Camaleó i estava inspirat en el calçat tradicional que duien els agricultors d'Inca.

Cargando
No hay anuncios

El 1981 Camper va estrenar la seva primera botiga. La va ubicar a Barcelona, al carrer Muntaner, i va encarregar-ne el disseny a un dels noms del moment: Fernando Amat, propietari de les desaparegudes galeries Vinçon. L'aposta pel màrqueting ha estat una de les claus de l'èxit de Camper. Fins al 1993 el dissenyador argentí establert a Barcelona Carlos Rolando es va encarregar de dissenyar els aparadors de la marca. "Encara avui, quan visitem una botiga de Camper, ens sorprèn de quina manera es pot sentir l'esperit de la marca en cada racó", analitza Carolina Luis-Bassa, directora del màster de màrqueting de la UPF- Barcelona School of Management. "No venen simplement sabates; venen una manera de fer", insisteix. Per ella, Camper ha sabut transmetre molt bé els valors que l'identifiquen —com l'origen mediterrani i la sostenibilitat— en tot el que fa.

Cargando
No hay anuncios

El 1982 la companyia va posar el peu al segment del calçat esportiu. També es va llançar a patrocinar esportistes del Campionat Mundial de Windsurf. A la dècada de 1990 Camper es va internacionalitzar. Primer al Japó, després al Regne Unit... El 2005 va obrir un hotel boutique al Raval i va seguir expandint horitzons. El 2010, per exemple, va aterrar a Seül amb una botiga de 300 metres quadrats. Un any més tard, una altra a Nova York. El 2012, la quarta generació de la família, capitanejada per Miguel Fluxà, va ocupar la cadira de conseller delegat i ha liderat l'estratègia de la companyia des d'aleshores.

"L'èxit de Camper és una combinació de la sòlida herència artesanal, la identitat de marca coherent, els seus dissenys innovadors i irreverents, l'estratègia intel·ligent d'internacionalització, l'enfocament en l'experiència del client i el seu compromís amb la sostenibilitat", acaba Luis-Bassa.

Cargando
No hay anuncios
La història de Camper

2024

Camper mou 240 milions d'euros i té més de 350 botigues.

2012

La quarta generació de la família Fluxà es posa al timó i rejoveneix la marca.

1990

Comença la internacionalització: Japó, Regne Unit, Corea del Sud.

1981

La marca estrena la seva primera botiga, al carrer Muntaner de Barcelona.

1975

La tercera generació reimpulsa l'empresa amb la creació de la marca Camper.

1928

El seu fill agafa les regnes del negoci.

1877

Antoni Fluxà crea la primera fàbrica industrial de calçat d'Inca.