Nokia s'assegura el negoci
Aquesta setmana Nokia ha acordat amb la seva sòcia alemanya Siemens la compra per 1.700 milions d'euros de la seva meitat de Nokia Siemens Networks (NSN), l'empresa fabricant d'equipaments de xarxes de telecomunicacions que tenien a mitges des de fa sis anys. Es veu que Siemens vol centrar-se en els productes de caràcter industrial, i fa mesos va iniciar la cerca d'un comprador per al seu 50% de NSN en una operació anomenada internament Ruta 66, com l'antiga carretera que enllaçava Chicago amb Los Angeles abans de ser reemplaçada per autopistes.
En assumir tot un negoci d'infraestructures de xarxes que fins ara compartia, Nokia està contractant una mena d'assegurança per si de cas continua sense aixecar el cap en el mercat dels telèfons avançats. L'empresa, que havia estat líder del segment amb quotes del 40%, es troba ara al voltant del 3% i corre perill de quedar fora de la llista de les 10 marques que venen més unitats. En canvi, siguin de qui siguin els mòbils que es venguin, sempre s'hauran de connectar a una xarxa d'antenes, i NSN manté una posició relativament sòlida en aquest mercat, que no deixa de renovar-se tecnològicament.
Només el 3% dels 1,1 bilions d'euros que va facturar l'any passat el sector dels mòbils corresponen als equipaments de xarxa (el 21% van ser telèfons i el 76% serveis de veu i dades), però els clients -les operadores- són coneguts, i la competència també: els veïns suecs d'Ericsson, els franco-ianquis d'Alcatel-Lucent i els xinesos de Huawei i ZTE, que ofereixen una relació preu-prestacions insuperable (un enginyer xinès cobra la tercera part que un occidental) i estan triomfant amb les operadores dels països emergents i alguns europeus (pràcticament tota la xarxa de Vodafone és de Huawei). Però, de moment, tenen tancades per motius de seguretat les portes d'alguns mercats tan importants com el nord-americà.
Albert Cuesta és analista tecnològic