Jacint Carafí: “Tinc el luxe de poder dir que no m'interessen algunes marques”
El xef i creador de contingut gastronòmic explica la seva trajectòria professional i com es relaciona amb els diners
El cuiner i xef privat Jacint Carafí prepara plats setmanalment per als 90.000 seguidors que té a Instagram. El creador de contingut va créixer al celler familiar de Sant Sadurní d’Anoia (1994) en una casa on eren “curosos” amb els diners. Amb només dotze anys ell ja treballava etiquetant les botelles de cava per guanyar-se una petita paga.
En un inici, a Carafí li va interessar l’estudi del cos humà: “Volia estudiar fisioteràpia, però quan era jove no era gaire bon estudiant, i vaig veure que no hi arribaria”. El primer contracte laboral va ser també la primera experiència gastronòmica. Va ser treballant en un hotel: "En principi anava a fer de tot, però a la cuina hi faltava més gent. Em va agradar l’ambient que hi havia i m’ho vaig passar tan bé que vaig dir-me «això és més divertit del que em pensava»".
“Sense adonar-me'n, vaig anar encadenant feinetes a restaurants i a bars”, explica el cuiner en declaracions a l’Empreses. Als divuit anys el va fitxar un equip d’hoquei patins a Àustria i, fins i tot allí, treballava en un restaurant. De l’esport no guanyava diners, només li pagaven l’allotjament, i amb les feines que feia podia costejar-se la vida. Més endavant va anar a Mèxic i també va treballar en hotels i fent de cambrer.
“Va arribar un punt que em vaig adonar que no havia estudiat res”, així que amb 24 anys i amb molta experiència als fogons va entrar a l’escola d’Hostaleria de Girona i al sortir-ne va entrar al món de les xarxes socials. Primer per crear contingut gastronòmic per Ametller Origen i després per compte propi: “Al començament tenia una mica de por perquè sortia de la cuina, d’allò que m’agradava i sabia.”
Actualment, a més de cuinar per al seu públic a través de les xarxes socials i promocionar productes, també és xef privat: “Me'n vaig a cases de la gent i els ofereixo menús per a grups reduïts. Soc conscient que a les xarxes avui pots estar a dalt i demà pots estar a baix, que vinguin uns mesos en què hi hagi moltes marques que vulguin treballar amb tu, però d'altres que no tant.” Per això, Carafí prefereix diversificar els seus ingressos: “No vull dependre únicament d’una cosa que no és estable”. A més, això li permet ser selectiu i només fer publicitat d’aquells productes que li agraden molt: “Tinc el luxe de poder dir que no m'interessen algunes marques”. El creador de contingut remarca que les campanyes publicitàries en el món gastronòmic no estan tan ben pagades com les d’altres sectors, com la moda.
Quan va començar a tenir seguidors, Carafí es va fer autònom i, com que “hi ha molta cosa” que no entén, compta amb l’ajuda d’un gestor: “Hi ha coses que se m’escapen, si no és el meu camp, prefereixo que algun professional ho faci.” La seva parella, la Júlia, també participa en el projecte: “El tema vídeos el portem els dos i m'ajuda a contestar moltíssimes coses a Instagram. Jo estic més per la part creativa i gastronòmica, per crear plats nous”.
En la cuina a domicili el preu fluctua segons l’estil del menjar: “Ets tu qui has d'avaluar la teva feina i el preu te'l poses tu. Si vols fer una paella, el mercat és més econòmic, però si muntes una experiència gastronòmica amb quatre, cinc o sis plats, és més feina i està més ben valorat.” A més, això té un vessant personal: “Quan entres a casa d’algú, connectes amb les persones. Jo he fet amistats”.
Pel que fa a l’habitatge, Carafí es va independitzar amb divuit anys: “Mai he tingut la possibilitat de comprar res i mai he rebut res d'herència. Ara estic de lloguer i m'encantaria comprar algun dia. Però de moment, tot està molt car, continuarem de lloguer”. Respecte a les finances personals, el xef no es considera una persona estalviadora: “Quan estic de vacances, no vull deixar de fer alguna cosa pels diners. Jo he viscut la vida al màxim, però sí que és veritat que ara ho mirem diferent i intentem estalviar, amb l’objectiu de poder comprar alguna cosa”. Carafí no ha invertit mai els diners ni mai s’ha comprat grans coses: “Quan em vaig fer autònom, vaig poder capitalitzar l'atur i ho vaig invertir per comprar la furgoneta que tinc per servir els càterings”.
En un futur li agradaria obrir un restaurant, un local o tenir una marca: “Vull oferir la cuina que m'agrada, això seria màgic”. De fet, es va obrir el compte a l’Instagram fa dos anys pensant en el moment en què obrís un establiment.