Salut
Empreses06/02/2021

El braçalet que li diu al teu cap si ets feliç a la feina

L’empresa APF Tech ha dissenyat una eina que mesura l’estrès dels treballadors i que ja utilitzen Uriach i Holaluz

Quan Xavi Escales va entrar a Asics, aquesta empresa japonesa ocupava una de les últimes posicions al rànquing de les 20 marques esportives més importants a Espanya. Part del seu objectiu era fer que la firma pugés esglaons, però no disposava de gaires recursos per aconseguir-ho, i ell i un company van decidir resoldre el trencaclosques invertint en fer feliç el personal d’atenció al client i els venedors. Facilitar-los l’accés al gimnàs o portar un fisioterapeuta a la feina va fer efecte, i el 2016 Asics entrava al podi de les grans companyies.

La qüestió és que ja llavors, i també un temps més tard, quan aquest treballador va decidir muntar-s’ho pel seu compte i ajudar altres empresaris a aconseguir la fita que ell havia assolit a Asics, va veure que no existia cap eina que mesurés l’efecte d’introduir propostes de benestar a les oficines. El desenllaç de la història no sorprendrà: Escales va decidir crear-la ell mateix.

Cargando
No hay anuncios

Així va néixer Always People First Tech (APF Tech), una empresa independent de la seva consultora (Always People First) però que existeix al mercat per complementar-la. La proposta consisteix en un braçalet semblant a un rellotge intel·ligent que mesura la variabilitat del ritme cardíac per determinar l’estat emocional de qui el porta.

“Mesurem paràmetres biomèdics de les persones, no els preguntem com estan, perquè els estudis demostren que els éssers humans som bastant dolents explicant com ens sentim”, explica Escales. “La tecnologia mesura com reacciona el cos: mesurem paràmetres que la ciència correlaciona amb el nostre benestar”, puntualitza. De fet, l’aparell i l’aplicació que l’acompanya estan desenvolupats amb l’ajuda de metges del grup Quirón, que van coincidir que donava informació més fiable monitoritzar els canvis de ritme que les pulsacions per elles mateixes.

Cargando
No hay anuncios

Segons resumeix el fundador d’APF Tech, hi ha quatre raons bàsiques que expliquen que s’alteri el ritme cardíac d’una persona: que prengui en excés qualsevol beguda estimulant, que faci activitat física de certa intensitat o que visqui situacions plaents o dolentes. “El que fem és ensenyar a l’algoritme durant cinc o sis setmanes a entendre quan es tracta d’una cosa positiva i quan d’una negativa”, diu Escales. És a dir, durant una mica més d’un mes l’aplicació connectada al braçalet li demana a l’usuari que identifiqui amb una cara trista o amb una cara contenta un pic detectat. Després d’aquest període i amb tota la informació disponible, la intel·ligència artificial fa la seva feina i permet a l’usuari descobrir quines coses li generen malestar i quines el fan estar més relaxat.

Cargando
No hay anuncios

Però a qui en realitat va dirigida l’eina és als caps de les empreses on treballen aquestes persones. La idea és que els responsables puguin identificar patrons per proposar millores col·lectives i incrementar el benestar. “L’empresa pot fer coses per ajudar la gent, pot reaccionar: si veuen que el dilluns la gent té pitjors nivells potser poden proposar activitats els dilluns perquè estiguin millor”, planteja. “El que han de tenir clar, però, és que això és voluntari, que els empleats s’hi poden apuntar o no”, matisa. I que si hi accedeixen també tenen l’opció de cedir la seva informació però de manera anònima.

La companyia ha començat a operar aquest 2021, però ja ha arribat a les oficines d’Holaluz i d’Uriach. I també a casa dels treballadors, perquè segons indica Escales el teletreball els ha donat raons de més per apostar pel projecte. Per exemple, poder saber com estan els treballadors sense veure’ls cada dia. I que ho pugui saber, a més, gairebé qualsevol empresari: “No és una tecnologia especialment cara, no estem parlant de centenars de milers d’euros; la vaig dissenyar perquè la pogués utilitzar una pime petiteta”, defineix.

Cargando
No hay anuncios

També tenen projectes en actiu a la clínica Teknon i a l’Hospital del Pilar, i aviat en començaran un altre a l’Hospital del Mar. Tot perquè els metges que van ajudar a dissenyar i definir la proposta hi van veure potencial per al sector mèdic. “En resum -apuntala Escales-, l’objectiu global és millorar les empreses on treballaran els nostres fills i recuperar-nos millor si algun dia estem malalts”.

De moment sembla que això passa per no vendre’s a cap fons, tot i que, confessa Escales, algun ja ha trucat a la seva porta.