Assessorament laboral

TikTok és el nou LinkedIn de la generació Z

La xarxa s'omple de vídeos on els creadors de contingut ensenyen tècniques de negociació salarial

The Economist
i The Economist

Els joves que busquen feina són diferents dels seus pares. Esperen que els empresaris siguin més amorosos, més indulgents i més generosos amb els avantatges i les nòmines. La seva manera sortir a caçar una nova feina també és diferent. En lloc de confiar en la família i els amics, un nombre creixent d'estatunidencs recorre a TikTok a la recerca de consells que els ajudin a pujar aquests primers esglaons tan importants en una carrera professional.

Fent scroll a l'aplicació de vídeos curts, podrien topar amb una creadora de contingut anomenada Lauren Spearman. Spearman penja vídeos sobre "ofertes de feina amb bandera vermella" (red flag en anglès, es refereix a un comportament alarmant o perillós) i "condicions sense cap sentit". O trobarien Kennie Bukky, que comparteix el seu "viatge salarial" i consells interessants de cara a les negociacions salarials. Si segueixen investigant, tard o d'hora és probable que arribin fins a Brittany Peatsch. Es va fer viral després de publicar un compte de vídeo de la seva pròpia experiència quan va ser acomiadada de l'empresa de programari Cloudflare, i ara crea vídeos que ofereixen consells a altres persones que pateixen situacions similars.

Cargando
No hay anuncios

Vídeos com aquests, amb l'etiqueta #CareerTok, han obtingut més de 2.000 milions de visualitzacions a l'aplicació. Els seus creadors són un grup divers: gent prou gran per haver estat directors executius, directius en la trentena que expliquen els seus propis errors professionals, o els mateixos joves. Molts dels que veuen els clips pertanyen a la generació Z. Atès que aquest segment demogràfic, els nascuts entre el 1997 i el 2012, representarà el 27% de la plantilla del club dels països majoritàriament rics de l'OCDE el 2025, és probable que l'assessorament laboral a través de les xarxes socials segueixi guanyant protagonisme.

Una cosa que fa evident l'èxit del contingut relacionat amb les carreres professionals a TikTok és que la generació Z desitja transparència en el lloc de feina. "M'encanta que la gent enregistri els seus acomiadaments perquè està exposant els qui ho fan de manera terrible", diu Chris Williams, abans responsable de recursos humans al gegant del programari Microsoft, que ara és assessor professional i creador de continguts. Spearman va començar a publicar vídeos a TikTok per documentar les dificultats que tenia per buscar feina. "Hi havia una manca de transparència salarial, em van assignar tasques poc raonables i no rebia cap mena de feedback", recorda. "En alguns casos, va ser un complet ghosting" (un terme que s'utilitza quan una persona deixa de contestar sense donar explicacions).

Cargando
No hay anuncios

Els vídeos de Spearman estan dissenyats principalment per animar les empreses a fer-ho millor. Un nombre sorprenent de companyies respon, probablement un reflex del poder que té TikTok, però també un senyal de les expectatives dels mateixos treballadors. Després de comentar una "oferta de feina red flag" sobre la marca de roba Never Fully Dressed, l'empresa li va respondre i l'anunci es va actualitzar per reflectir les seves crítiques. Arran del vídeo viral de l'acomiadament de Peatsch, el director executiu de Cloudflare, Matthew Prince, va tuitejar a X que el clip era dolorós de veure. Va afegir que l'empresa estava decidida a no cometre errors similars en el futur. Des d'aleshores diverses companyies han contractat Spearman per treballar en campanyes de màrqueting. Sembla que l'estrellat de #CareerTok pot conduir a una carrera més enllà de les xarxes socials.

#CareerTok dona als creadors i als espectadors un sentiment de solidaritat. Més important encara, el seu èxit rotund i milers de milions de visualitzacions també es tradueixen en xifres. Bukky, que és una dona negra, espera que les seves reflexions i experiències sobre les negociacions salarials facin que els seus espectadors tinguin més confiança en la seva pròpia vida professional. Els tiktokers, diu, obliguen els empresaris a preguntar-se: "Estem pagant els nostres empleats correctament i els tractem de manera justa?"

Cargando
No hay anuncios

Responsabilitat legal

Els vídeos de #CareerTok no sempre tenen la mateixa acollida positiva. En particular, els clips sobre acomiadaments s'han enfrontat a les crítiques d'alguns sectors. Encara que no ho admetin, molts executius més grans sens dubte pensen que són una expressió de la sensació de la generació Z que tenen "dret a tot". A X, Candace Owens, una comentarista destacada de la dreta, va qualificar el vídeo Cloudflare de Peatsch de "jove i estúpid".

Cargando
No hay anuncios

Una preocupació més rellevant que els gestors malhumorats i els conservadors enfadats és la possible responsabilitat legal. L'advocat laboralista David Harmon adverteix als creadors que "estiguin atents". És massa fàcil publicar alguna cosa que infringeixi acords de confidencialitat, lleis de valors o secrets comercials, diu, un consell professional valuós en si mateix.

És probable que ni la ira dels vells carcamals ni la por a les conseqüències legals impedeixin que llocs com #CareerTok es converteixin en l'espai per a la lluita laboral entre les expectatives dels treballadors de la generació Z i les empreses. La batalla no desapareix, encara que TikTok s'acabi prohibint als Estats Units. Els joves professionals simplement trobaran una altra sortida.