Eureka

Si beus Estrella Damm és gràcies a un jove que va fugir de la guerra francoprussiana

La cervesa va néixer en una fàbrica de l'Eixample de la mà de dos cosins alsacians i un empresari català

Un establiment de la cadena de supermercats Dia, un discret hotel de dues estrelles i un pàrquing. Aquests són els negocis que, avui, omplen la cantonada del carrer Comte d'Urgell amb el carrer Diputació, a Barcelona. A la dècada del 1880, però, aquell punt de la ciutat era ben diferent. El xamfrà acollia un edifici de dues plantes, presidit per una xemeneia altíssima i un cartell que explicava la flaira que desprenia de dia i de nit: "Fábrica de cerveza". D'allà en sortien camions carregats de barrils i ampolles d'una beguda que, malgrat tenir encara molt pocs anys de vida, havia causat furor a Barcelona: les cerveses Damm. Darrere l'èxit s'hi barrejaven tres ingredients: el talent d'un jove mestre cerveser provinent d'Alsàcia, la traça del seu cosí fent botes de fusta i els bitllets d'un empresari català. 

Cargando
No hay anuncios

Més de 140 anys després, el negoci continua ben viu i, de fet, ha crescut com l'escuma: el 2022 Damm va facturar 1.876 milions d'euros, fa anys que regna a Catalunya i ha estat proclamada una de les 25 millors cerveses del món, segons la consultora Brand Finance. Tot, bevent de la recepta de malt d'ordi, arròs i llúpol que va idear el 1872 un mestre cerveser acabat d'aterrar a Barcelona: August Kuentzmann Damm.

Barcelona, el refugi de Damm

Quan el 16 de juliol del 1870 el Parlament francès va aprovar declarar la guerra a Prússia, milers d'habitants d'Alsàcia van començar a fer les maletes. Entre ells hi havia els cosins August K. Damm i Joseph Damm, amb experiència al món cerveser. Escapant-se de la guerra francoprussiana, van posar rumb cap al sud d'Europa. Van escollir quedar-se a viure a Barcelona. Dos anys més tard, ja hi havien arrelat: el 1872 August K. Damm va entendre's amb l'empresari català Francesc Xavier Camps per obrir una fàbrica de cervesa i gel a l'actual districte de Sant Martí. Era un moment ideal per embarcar-se a produir begudes com la seva. "Aleshores, Barcelona estava experimentant un procés d'industrialització i modernització que es va traduir en un creixement de la població i en la creació d'un bon ecosistema on vendre cervesa", contextualitza Carolina Luis-Bassa, directora del màster de màrqueting de la UPF - Barcelona School of Management.

Cargando
No hay anuncios

El negoci va prosperar. Al cap de quatre anys, August K. Damm va quedar-se tota la companyia, va traslladar la fàbrica al carrer Viladomat i va incorporar el seu cosí, Joseph Damm, com a mestre cerveser. Junts, van comandar l'empresa, que es va convertir en la segona fàbrica de cervesa més gran de la ciutat, només per darrere de la de Louis Moritz. Un any més tard, però, tot es va escapçar: August K. Damm va morir. El seu lloc el va ocupar Adolphe Leinbacher, un suís establert a Barcelona que va continuar fent tàndem amb Joseph Damm. Amb la flamant fàbrica al carrer Urgell, el 1881 van rebatejar l'empresa amb els seus dos cognoms.

La recepta de l'èxit

Tanmateix, el 1888 la mort va tornar a planar per sobre la companyia. En aquest cas, es va endur Adolphe Leinbacher. Després d'operar uns anys de bracet amb els hereus del difunt, Joseph Damm va acabar quedant-se el negoci. A tombants de segle, la cervesa barcelonina va començar a recórrer Europa: va presentar-se a exposicions de Brussel·les, Roma, Londres, Madrid, Anvers, París i Gènova, i va convertir-se en la primera cervesa catalana a guanyar premis internacionals. Ja amb els fills de Damm al capdavant, el 1910 es va constituir la S.A. Damm, que va traslladar la producció al carrer Rosselló, on avui hi ha l'Antiga Fàbrica Damm. El 1921 s'hi omplien 250.000 barrils anuals i 10.000 ampolles diàries que es distribuïen arreu amb 50 cavalls i 8 camions, segons l'historiador Francesc Cabana. 

Cargando
No hay anuncios

"La clau de l'èxit ha estat l'aposta per la qualitat, el sabor, la innovació, la distribució eficient, la tradició, el compromís amb la comunitat i una estratègia de màrqueting que ha consolidat la marca", explica Luis-Bassa. Més d'un segle després, amb campanyes com Mediterràniament, Estrella Damm s'ha posicionat com un producte que va més enllà d'una cervesa. "Es ven com una experiència", conclou l'experta.